کارآفرینی اینترنتی و دیجیتال
احد مهرابیان؛ علی ملاحسینی؛ محمدمهدی پورسعید
چکیده
هدف: امروزه امنیت و بی اعتمادی مهمترین و اصلی ترین نگرانی مصرف کنندگان رمز ارزها است، حال آنکه اکثر ارزهای دیجیتال موجود در بازار، به دنبال آن هستند تا با افزایش اعتماد عمومی، بتوانند میزان خرید و گردش مالی صورت گرفته در مورد خود را در بازار افزایش دهند. لذا هدف از این مطالعه بررسی عوامل موثر در افزایش اعتماد مصرف کننده در خرید ارزهای ...
بیشتر
هدف: امروزه امنیت و بی اعتمادی مهمترین و اصلی ترین نگرانی مصرف کنندگان رمز ارزها است، حال آنکه اکثر ارزهای دیجیتال موجود در بازار، به دنبال آن هستند تا با افزایش اعتماد عمومی، بتوانند میزان خرید و گردش مالی صورت گرفته در مورد خود را در بازار افزایش دهند. لذا هدف از این مطالعه بررسی عوامل موثر در افزایش اعتماد مصرف کننده در خرید ارزهای دیجیتال (رمز ارزها) بر اساس مدل لی و توربان است. روش:روش پژوهش تلفیقـی از روش اسنادی (کتابخانهای) و کمی از نوع پیمایشی و از نظر هدف توسعهای و نمونهگیری بهروش طبقهبندی شده است. حجم نمونه تعداد 385 فعال شاغل و دانشجوی داخل وخارج ازکشور در ارزدیجیتال و رمزارزها در سال 1399 بودند. بر اساس مدل لی و توربان(2001) تأثیر هر یک عوامل اعتباری ادراک شده سازمانها، زیرساختهای الکترونیکی کشور، دانش مشتری، سوابق تجربی، ریسک پذیری با روش توصیفی بررسی گردید. بمنظور تحلیل دقیقتر میزان تاثیر عوامل در مدل از تحلیل عاملی تاییدی و داده های لیزرل معادلات ساختاری خطی استفاده شد.یافته: با توجه به سطح معنی داری بهدست آمده در جدول آنالیز واریانس که برابر 000/0 می باشد و مقایسه آن با میزان خطای 05/0با اطمینان 95/0 درصد فرض H0 رد و فرض H1 تایید میشود. بنابراین نتایج کلیه فرضیههای این پژوهش تایید شد. نتیجهگیری: عوامل زیرساختی،اعتباری، تجربی،دانش و ریسک، بر ایجاد اعتماد مصرف کننده در خرید ارز دیجیتال تاثیر دارد. نتایج نشان داد شاخص ریسک پذیری با بالاترین تاثیر وشاخص دانش با کمترین تاثیر در اعتماد مصرف کننده در خرید ارز دیجیتال هستند.